22-01-2019

Puzzel-app voor therapietrouw

AbbVie, lid van de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen, ontwikkelde samen met de Sint Maartenskliniek en Game Solutions Lab een puzzel-app voor mensen met reuma. Deze app moet de medicatie-therapietrouw van mensen met reuma vergroten.

Dit schrijven de drie partijen in een persbericht tijdens de e-healthweek 2019. In de app bevinden zich bekende spellen zoals een kruiswoordpuzzel, woordzoeker, tangram en sudoku. De app bevat speciale triggers die tijdens het puzzelen herinneren aan de in te nemen medicijnen. Hiermee verwachten de drie organisaties trouwe inname van medicatie te vergroten. De Sint Maartenskliniek onderzoekt vanaf 1 februari 2019 of dit ook het geval is.

Uitdaging therapietrouw
Bij veel chronische aandoeningen, zoals reumatoïde artritis, is een langdurig gebruik van medicatie standaard onderdeel van de behandeling. Een goed en tijdig gebruik van de medicatie draagt voor een belangrijk deel bij aan het slagen van een behandeling. Tegelijkertijd vormt het ook één van de grootste uitdagingen. Bart van den Bemt, senior apotheker en medisch manager Farmacie van de Sint Maartenskliniek: ‘Slechts één op de zes mensen houdt zich precies aan het medicatievoorschrift en één op de drie mensen is redelijk therapietrouw. De andere patiënten zijn minder zorgvuldig met het medicijngebruik, deels per ongeluk en deels bewust.’

Innovatieve oplossing
Om mensen met reuma nog beter te kunnen ondersteunen bij het juiste gebruik van hun medicatie ontwikkelden de Sint Maartenskliniek, AbbVie en het Game Solutions Lab een innovatieve oplossing. De Sint Maartenskliniek onderzoekt of deze oplossing, de puzzel-app, ook daadwerkelijk bijdraagt aan therapietrouw. ‘Een puzzel-app, dat klinkt natuurlijk leuk’, zegt Van den Bemt. ‘Therapieontrouw is echter een heel serieus probleem. De gevolgen van het niet of niet goed innemen van medicijnen, kunnen aanzienlijk zijn. Bij reumapatiënten betekent het: meer schade aan de gewrichten en meer klachten. Ook kunnen er meer bijwerkingen, ontwenningsverschijnselen of zelfs resistentie optreden. Met de puzzel-app hopen we op speelse wijze een gedragsverandering in gang te zetten bij mensen.’

De resultaten van het onderzoek worden naar verwachting in 2020 gepresenteerd. De drie organisaties hebben de ambitie om de app uiteindelijk ook in te zetten bij mensen met andere chronische aandoeningen.

E-health week
Van 21 tot en met 26 januari 2019 organiseren ECP | Platform voor de InformatieSamenleving en een aantal hoofdpartners voor de derde keer de e-healthweek. Deze campagne richt zich op het vergroten van de kennis en vaardigheden op het gebied van digitale ondersteuning in de zorg.

Macht en invloed
Vorig jaar sprak Niels Chavannes, hoogleraar Huisartsgeneeskunde in het LUMC, in een BNR-podcast over de laatste stand van zaken rond big data binnen de gezondheidszorg. Hij ging hierbij in op vragen als ‘Wat is de macht en invloed van Google, Facebook of slimme computers zoals IBM Watson? En hoe zit het met de technologie én de privacy?’ In de podcasts reeks ‘Tech & Medicijnen’ op BNR Nieuwsradio interviewt presentator Tom van ’t Hek sprekers uit de zorg over geneesmiddelen en medische technologie. De podcasts worden mogelijk gemaakt door de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen.

Persbericht AbbVie

Podcast Big Data en medicijnen