Medicijnmonitor

MedicijnMonitor: nieuwe geneesmiddelen, langer leven

De gemiddelde Nederlander leeft nu tien jaar langer dan in 1950. Dit is een van de conclusies uit de MedicijnMonitor 2017, van de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen. Hierin wordt de bijdrage van medicijnen aan deze ontwikkeling getoond.

Momenteel worden Nederlandse mannen gemiddeld tachtig en vrouwen 83 jaar. Vergeleken met 1950 is dit een toename van zo’n tien jaar. En kijken we naar 2040, dan zullen er naar verwachting opnieuw zo’n tien levensjaren bijkomen. Geneesmiddelen leveren een belangrijke bijdrage aan deze ontwikkeling. Maar deze langere levensduur lijkt ook samen te gaan met meer chronische ziekten. Dat vraagt om een adequate samenwerking tussen zorgaanbieders, om een goed gebruik van medicijnen te bevorderen en de kosten beheersbaar te houden.

Besparingen
We geven in Nederland al jaren ongeveer hetzelfde uit aan geneesmiddelen. Van het totale zorgbudget gaat minder dan 10 procent naar medicijnen, zo’n 5 miljard euro per jaar. Met de patenten die in 2016 zijn verlopen en in 2017 en 2018 nog gaan verlopen, kan bij concurrentie honderden miljoenen euro’s worden bespaard. Dit geld kan gebruikt worden voor de bekostiging van nieuwe, innovatieve geneesmiddelen.

Directeur Gerard Schouw: ‘Daarnaast is het ook interessant om te kijken naar de financiële opbrengsten van geneesmiddelen. Dat ze ons leven kunnen verlengen en verbeteren, is bekend. Maar ze besparen de maatschappij ook elk jaar honderden miljoenen euro’s. Denk daarbij aan extra arbeidsparticipatie en minder ziekteverzuim. De infographics in deze digitale brochure leveren daar de cijfers bij.’’

Zevenduizend middelen
Ook maakt de Medicijnmonitor in één oogopslag duidelijk dat er momenteel meer dan zevenduizend geneesmiddelen in ontwikkeling zijn, waarvan 1.800 specifiek voor kanker. Veel hiervan zijn medicijnen op maat. Verder zijn er in Nederland jaarlijks zeshonderd aanvragen voor klinisch onderzoek, waarvan geneesmiddelenbedrijven er twee derde voor hun rekening nemen.

De MedicijnMonitor is een jaarlijkse uitgave waarin de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen de feiten rond de geneesmiddelenontwikkeling laat zien. Voorheen werd het document gepubliceerd onder de naam FarmaFeiten.

MedicijnMonitor editie 2017

PDF MedicijnMonitor editie 2017