Minder doden door tropische ziektes

Diverse ‘verwaarloosde tropische ziektes’ zijn bijna geëlimineerd, zo maakte de Wereldgezondheidsorganisatie woensdag bekend. Volgens NRC is een mijlpaal bereikt in het voorkomen en bestrijden van tropische ziektes.

Vijf jaar geleden gaf de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) aan dat ze zestien tropische ziektes de wereld uit wilde helpen. Woensdag maakte ze de vorderingen bekend van de bestrijding van zeven ziektes hiervan. Het blijkt dat ze een eind is gekomen. Alleen al in 2015 werden een miljard mensen behandeld voor de zogenoemde ‘verwaarloosde tropische ziektes’ (NTD). Het gaat om dengue (knokkelkoorts), slaapziekte, rivierblindheid, olifantsziekte, guineawormziekte, de oogziekte trachoma en viscerale leishmaniase (zandmugziekte).

Steun
De steun van regeringen, donaties van liefdadigheidsorganisaties en geneesmiddelenbedrijven die gratis medicijnen verstrekken hebben de resultaten mogelijk gemaakt, aldus het rapport. Volgens hoogleraar Gautam Biswas investeren vooral de VS, het Verenigd Koninkrijk, België en Japan veel. Het VK en België lieten woensdag weten dat ze de komende jaren hun budget verhogen. België zal de komende negen jaar 25,3 miljoen euro uitgeven aan de bestrijding van slaapziekte. De Britten zullen 420 miljoen besteden aan de behandeling van 200 miljoen mensen met een tropische ziekte. Ook de Bill en Melinda Gates-Foundation is volgens NRC een belangrijke sponsor.

Persbericht WHO