bert de jong 2

Bert de Jong (Sanofi): ‘Meer in gesprek, minder polariseren’

De Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen versterkte recent haar bestuur met vijf nieuwe leden. Wie zijn deze aanwinsten? En hoe gaan zij de Vereniging klaarstomen voor de toekomst? In deel 2 is het woord aan Bert de Jong, directeur bij Sanofi.

26-05-2017

Besturen zit Bert de Jong in het bloed. Naast zijn directierol bij Sanofi kent hij als bestuurslid van brancheorganisatie HollandBIO op bestuurlijk niveau het klappen van de zweep. ‘Ik vind het belangrijk om een brede groep bedrijven te mogen vertegenwoordigen’, zo verwoordt hij zelf zijn liefde voor het vak. ‘Er zijn vaak onderwerpen die je graag als individueel bedrijf wil oplossen, maar waarbij gezamenlijk optrekken veel constructiever kan zijn. Daarbij stimuleert het mij om mij, naast mijn baan, in te zetten voor maatschappelijke vraagstukken in de zorg.’

Hoger plan
Want de zorgsector gaat De Jong na aan het hart. Hoewel hij met zijn medische achtergrond ook zijn leven lang als arts had kunnen werken, belandde hij bij toeval in de geneesmiddelensector. Nu hoopt hij vanuit het verenigingsbestuur de gezondheid naar een hoger plan te tillen. ‘Ik kan me hier natuurlijk prima persoonlijk voor inzetten, maar het is veel krachtiger om dat gezamenlijk te doen. Hier kan ik een rol in spelen. Daarbij helpt het dat ik beschik over een breed netwerk. Ik denk dat dit goed van pas gaat komen bij de Vereniging.’

Betere beeldvorming
Gevraagd naar de grootste uitdaging voor geneesmiddelenbedrijven twijfelt De Jong geen seconde: het werken aan een betere beeldvorming is voor hem topprioriteit. ‘Ik wil bouwen aan een betere relatie met alle betrokkenen: van de minister en Kamerleden, tot patiënten- en belangenorganisaties. Meer in gesprek zijn, minder polariseren. Niet langer worden gezien als de bad boys die over de rug van de patiënt geld willen verdienen. Ik ben ervan overtuigd dat we op die manier onze reputatie stap voor stap naar een hoger plan kunnen tillen.’

Verantwoordelijkheid nemen
Zijn droombeeld is dat de Vereniging nog meer als constructieve, gelijkwaardige gesprekspartner wordt gezien binnen het geneesmiddelenlandschap. Leden moeten hiertoe individuele belangen vaker opzij zetten voor het grotere geheel, meent De Jong. Dit is volgens hem de enige manier om het vertrouwen in onze sector te herstellen. ‘Nederlandse filialen voeren soms wel heel gemakkelijk de opdrachten uit van het internationale hoofdkantoor. Het is belangrijk dat de Nederlandse vestigingen oog hebben voor de lokale omstandigheden. Als het nodig is, moeten lidbedrijven verantwoordelijkheid nemen en intern hun hand durven opsteken. Gebeurt dit niet, dan moeten we, daar waar nodig, corrigerend durven optreden. We zitten hier met elkaar voor de hele sector, niet alleen voor bedrijfsbelangen.’

Wie is Bert de Jong?
Bert de Jong (51) studeerde fysiotherapie en geneeskunde en rondde beide opleidingen af. Na zijn studies en een aantal jaren met patiënten te hebben gewerkt, ging hij aan de slag voor diverse geneesmiddelenbedrijven, zoals Eli Lilly, Genzyme en zijn huidige werkgever Sanofi. Hier bekleedt hij een dubbelrol, algemeen directeur voor Sanofi Genzyme Benelux en country chair voor Sanofi in Nederland. Daarnaast is hij sinds 2010 bestuurslid bij BioFarmind, de brancheorganisatie voor de medische biotechnologie in Nederland. Sinds de fusie tussen Niaba en BioFarmind tot HollandBio in 2013 is hij voorzitter van de brancheorganisatie voor de Nederlandse biotech-industrie.