Werk en mantelzorg combineren: de normaalste zaak

'Het is de normaalste zaak om werk en mantelzorg te combineren. Dat was 28 november de boodschap van de bijeenkomst over mantelzorg voor leden van de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen.'

Tijdens de bijeenkomst bij Takeda, lidbedrijf van de Vereniging, werden tips en tricks gedeeld door de drie bedrijven die als eersten binnen de sector de erkenning van mantelzorgvriendelijke organisatie ontvingen. Takeda, Celgene en de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen kregen in november deze erkenning uit handen van Jan Anne van Dijk van Mezzo, de belangenorganisatie voor mantelzorgers.

‘Pak het op!’
De drie organisaties vertelden dat erkenning voor hen vooral neerkwam op bewustwording, en meer begrip en waardering voor de collega’s die werk en mantelzorg combineren. En ze benadrukten dat erkenning niet betekent dat het hele personeelsbeleid op zijn kop moet, maar dat het vooral om aandacht en maatwerk gaat. In vijf stappen kan een organisatie in betrekkelijk korte tijd het proces naar erkenning doorlopen (zie de stappen onderaan deze pagina). Een van de voortrekkers van het eerste uur Anita Atema, voormalig* general manager van Celgene, benadrukte: ‘Pak mantelzorg op, het hoeft echt niet ingewikkeld te zijn.’

Mantelzorg doe je gewoon
Een op de zes medewerkers is mantelzorger, blijkt uit gegevens van Mezzo. Dat was ook bij de drie koploper bedrijven het geval. Bedrijven waren verrast te constateren hoeveel medewerkers zorgtaken met werk combineren. Dat komt, onder andere, doordat medewerkers zichzelf helemaal niet zien als mantelzorger. Ze vinden het niet meer dan normaal om naast een baan en gezin, ook te zorgen voor oudere ouders of voor zieke familieleden of vrienden. Want, mantelzorg overkomt je en ‘doe je gewoon’. Hiermee verschilt het van vrijwilligerswerk, waarvoor je bewust kiest.

Onderscheidende werkgever
De drie bedrijven bevelen aan om mantelzorg een plek te geven in de organisatie. Mantelzorg past bij uitstek in de geneesmiddelensector die zich inzet voor een gezonde samenleving. Daarbij hoort ook gezond personeel. General manager Aarnoud Overkamp van Takeda zei daarover: ‘Duurzame inzetbaarheid van het personeel vinden wij belangrijk. Takeda onderstreept hiermee dat het een betrokken en onderscheidende werkgever is.’

In gesprek
De bijeenkomst op 28 november werd bijgewoond door HR en general managers van tien lidbedrijven. Zij bezochten ook de mantelzorgBuzz, een grote gele bus, waarin het gesprek verder ging over wat mantelzorg bedrijven brengt en wat er nodig is om het thema van de grond te krijgen. Theo Nieuwenhuis, general manager van Boehringer Ingelheim, merkte in de Buzz op dat ‘mantelzorg hoort bij hoe we met elkaar omgaan’.

Tips
Zorg voor aandacht waardoor mantelzorgers zich begrepen voelen. Een andere succesfactor van een mantelzorgvriendelijke organisatie is een open en veilige bedrijfscultuur, waarin werknemers hun zorgtaken met elkaar en de leidinggeven willen bespreken. Ook bleek dat medewerkers vaak niet weten welke standaard verlofregelingen er zijn. Zorg ook dat, als overbelasting dreigt, er ruimte is voor maatwerkoplossingen. Verder is het aan te raden mantelzorg onderdeel te maken van de functioneringsgesprekken en te benoemen in de werving van nieuw personeel.

Vijf stappen naar erkenning
Om in aanmerking te komen voor de mantelzorgvriendelijke erkenning, is draagvlak bij het management nodig. Ook moet het onderwerp bespreekbaar worden gemaakt binnen de organisatie. Door te inventariseren wat er al is, wordt duidelijk wat er nodig is om de organisatie mantelzorgvriendelijker te maken. Belangrijk is ook om hierover in gesprek te gaan met het management. Ten slotte moet mantelzorg een plek krijgen in de organisatie.

Ook mantelzorgvriendelijke organisatie worden?
Neem dan contact op met Jan Anne van Dijk van Mezzo. Of benader de contactpersoon bij de Vereniging, Peter van Apeldoorn.

Erkenning Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen

Erkenning van Takeda

Erkenning Celgene

Mezzo, Werk en mantelzorg