FDA logo 2017-10-17edited

Veel meer nieuwe medicijnen goedgekeurd in 2017

De Amerikaanse en Europese geneesmiddelenautoriteiten FDA en EMA keurden in 2017 veel meer nieuwe medicijnen goed dan een jaar eerder. Dit meldde persbureau Reuters 2 januari.

Het afgelopen jaar keurde de Amerikaanse FDA 46 nieuwe geneesmiddelen goed. Dit is volgens Reuters het hoogste aantal in 21 jaar tijd. Bovendien betekent het meer dan een verdubbeling vergeleken met het aantal goedkeuringen in 2016. Toen keurde de FDA twintig nieuwe medicijnen goed.

Meer medicijnen met doorbraakstatus
Het toegenomen aantal goedgekeurde medicijnen in Amerika valt samen met het FDA-beleid om kandidaat-medicijnen een 'doorbraakstatus' te geven. Geneesmiddelen met deze status hoeven aan minder strenge eisen te voldoen en worden sneller goedgekeurd. De medicijnen die de FDA in 2017 goedkeurde, waren in veel gevallen weesgeneesmiddelen tegen zeldzame ziekten. Ook ging het vaak om middelen tegen specifieke typen kanker bij relatief kleine patiëntaantallen.

Hoopgevend voor patiënt
De Europese toezichthouder EMA gaf toestemming aan 92 nieuwe medicijnen. Dit zijn er negen meer dan de 81 middelen die de autoriteit in 2016 goedkeurde. Deze stijging komt doordat Europa, anders dan Amerika, ook de toelating van nieuwe generieke medicijnen zonder patent meetelt. De Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen vindt het toegenomen aantal goedgekeurde nieuwe medicijnen, voor zowel Amerika als Europa, hoopgevend voor de patiënt.

Bericht Reuters

EMA