blokhuis

Alcohol ook in Nationaal Preventieakkoord

Roken, overgewicht en alcohol. Dat zijn de drie thema’s die staatssecretaris Paul Blokhuis (VWS) wil uitwerken in het Nationaal Preventieakkoord. Blokhuis schreef dinsdag 6 februari een brief aan de Tweede Kamer, over de voortgang van zijn plannen.

7 feb 2018

Blokhuis sprak de afgelopen maanden met een groot aantal maatschappelijke organisaties, ondernemers en deskundigen over de invulling van het Preventieakkoord. Alcohol zat in eerste instantie niet binnen de scope van het akkoord, maar is toegevoegd. De komende maanden praat Blokhuis verder met betrokkenen, aan drie deeltafels. Blokhuis wil het akkoord rond de zomer sluiten, meldde hij dinsdagochtend op Radio 1.

Risico borstkanker
Roken, overgewicht en alcohol leiden tot een groot gezondheidsverlies en veroorzaken een hoge ziektelast. Daarover wordt steeds meer bekend. Een glas alcohol per dag verhoogt bijvoorbeeld het risico op borstkanker. Meer drinken leidt tot hogere risico’s op een beroerte, leveraandoeningen, diabetes en verschillende soorten kanker.

Dementie
De Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen juicht de extra aandacht voor preventie toe. De komende maanden schenkt de Vereniging meer aandacht aan het belang van een gezonde leefstijl, gerelateerd aan bijvoorbeeld dementie. Volgens wetenschappers is 10 à 20 procent van de gevallen van dementie te voorkomen met een gezonde leefstijl, schrijft Alzheimer Nederland op de eigen site. De volgende factoren vergroten de kans op deze ziekte: roken, ongezond gewicht, te weinig beweging, hoge bloeddruk, suikerziekte, te weinig mentale en sociale activiteiten, en depressie.

Nieuwsbericht Rijksoverheid
Kamerbrief van staatssecretaris Blokhuis
Meer over preventie van dementie