Blog_Paul-Korte1

Blog Paul Korte: Samen tegen kanker

Gisteren was ik in Amsterdam, bij de officiële lancering van het Oncode Institute. Koningin Máxima veegde, in het bijzijn van een patiënt met kanker, in één swipe het logo op het scherm. Was het maar net zo makkelijk om kanker uit de wereld te helpen.

7 feb 2018

De oprichting van het Oncode Institute is een uniek en heel mooi initiatief, dat wij van harte toejuichen. Met 560 Nederlandse toponderzoekers op het gebied van kanker, vanuit negen verschillende instituten, wil de nieuwe organisatie het verschil maken voor de patiënt. ‘Outsmarting cancer, impacting lives.’

Oncode richt zich op excellent onderzoek, intensieve samenwerking en krachtige valorisatie. Het doel is om belangrijke inzichten ook echt te vertalen naar medicijnen waar de patiënt daadwerkelijk over kan beschikken. Dit is een streven naar mijn hart. De wetenschap moet kunnen gedijen met fundamenteel onderzoek, maar daar moet het niet bij blijven. Het gaat uiteindelijk om werkzame en veilige behandelingen. Oncode zal daarvoor ook samenwerking zoeken met geneesmiddelenbedrijven, die de kennis, ervaring en financiële mogelijkheden hebben om dit risicovolle traject tot een goed einde te brengen.

In Amsterdam werden tussen de feestelijkheden door de nodige sneren uitgedeeld aan de farmaceutische sector. Geneesmiddelenontwikkeling is nu inderdaad vaak een tijdrovend en kostbaar proces, en dat vertaalt zich naar een prijs. Daarom is het absoluut de moeite om te bekijken waar we sneller en efficiënter kunnen werken. Maar laten we er niet omheen draaien: investeringen in de ontwikkeling van nieuwe medicijnen komen nu voor het overgrote deel van geneesmiddelenbedrijven. Minister Bruins schreef vrijdag nog aan de Tweede Kamer dat hij een onafhankelijk nationaal fonds voor geneesmiddelenontwikkeling niet ziet zitten.

Om het research & development klimaat voor geneesmiddelen in Nederland te verbeteren, is PharmInvestHolland in het leven geroepen. Over dit nieuwe initiatief, waarbij ook de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen actief betrokken is, vertelden we afgelopen donderdag meer op het congres Innovation for Health, in Rotterdam. Dit kan een sterke impuls geven aan medicijnontwikkeling, maar patiënten met kanker hebben geen tijd om lang te wachten op nieuwe geneesmiddelen.

Nu duurt het vaak tien tot twaalf jaar voordat een nieuw medicijn is ontwikkeld, getest en geregistreerd én wordt vergoed. Daarom is het goed om te kijken naar bijvoorbeeld overbodige of te vertragende regelgeving. Het moet minstens een jaar sneller kunnen, concludeerde Actal in 2015 al. Graag trekken we samen op met het Oncode Institute voor een redesign van dit proces, waarbij VWS, het Zorginstituut, de EMA en het CBG onmisbaar zijn.

Gelukkig lopen er al diverse mooie initiatieven om medicijnen sneller bij de patiënt te brengen. Het Drug Rediscovery Protocol, oftewel de DRUP-studie, is daarvan een treffend voorbeeld. Tien geneesmiddelenbedrijven stellen hun medicijnen gratis ter beschikking, om vast te stellen of een middel voor een bepaald type kanker ook heilzaam is bij andere varianten van deze ziekte. Zo kan veel tijd en geld worden bespaard. Voor de DRUP-studie werken wetenschappers, ziekenhuizen en farmaceutische bedrijven sinds 2016 nauw samen, om de patiënt beter en vooral ook sneller te helpen. De eerste resultaten zijn veelbelovend.

We hebben elkaars expertise, maar ook elkaars investeringen in tijd en geld gewoon keihard nodig, als we de noden van patiënten met kanker willen verlichten. Laten we samen deze schrijnende ziekte wegvegen, ook al zal dat niet in één vloeiende beweging lukken.

Paul Korte
voorzitter Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen