2017-11-21 digitaal beeld

NeLL: alle landelijke eHealth-initiatieven onder één dak

De Leidse burgemeester Lenferink opende op 9 maart het Nationaal eHealth Living Lab (NeLL). In het NeLL brengt het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) alle landelijke eHealth-initiatieven samen. Dat meldt het LUMC.

Het Nationaal eHealth Living Lab is opgericht door het LUMC om eHealth toepassingen te ontwikkelen in nauwe samenwerking met nationale en internationale stakeholders binnen de zorg en de technologie. Voorbeelden van digitale toepassingen voor het monitoren en bevorderen van de gezondheid zijn apps, sensoren, wearables, robots en videocommunicatiemiddelen.

Testen met gebruikers
De toepassingen worden getest door een panel van zorggebruikers, zorgverleners, onderzoekers, studenten en ICT’ers. Door deze opzet kunnen de partijen elkaar informeren en inspireren om tot nieuwe eHealthtoepassingen te komen die optimaal op de eindgebruiker zijn afgestemd.

In de praktijk
Prof. dr. Niels Chavannes, hoogleraar Huisartsgeneeskunde met als leeropdracht eHealth-toepassingen in Disease Management: ‘Het is geweldig dat het is gelukt om zoveel mensen te mobiliseren voor de oprichting van NeLL. Onderzoek doen is uiteraard heel belangrijk, maar met deze opzet waarbij we samen met zorgconsumenten direct (zorg)instrumenten testen in een lab gaat eHealth echt landen in de praktijk.’

Bericht LUMC

Podcast Niels Chavannes bij BNR Nieuwsradio