Blog_Paul-Korte1

Blog Paul Korte: Tech en medicijnen

‘De werelden van geneesmiddelen en gezondheidstechnologie komen steeds dichter bij elkaar’, zei Frans van Houten, topman bij Philips en commissaris bij ons lid Novartis, maandag in Het Financieele Dagblad. Hij slaat de spijker op zijn kop.

18 apr 2018

Van Houten ziet aankomen dat farmabedrijven straks alleen nog worden betaald voor medicatie die werkt. In het FD vraagt hij zich hardop af hoe je dat gaat meten bij individuele patiënten. Hij geeft zelf het antwoord: met slimme software, sensoren en diagnostische apparatuur. ‘Het is een kans voor Philips’, zegt hij.

De afgelopen decennia hebben we enorme stappen gemaakt in de bestrijding van ernstige ziektes als kanker en reuma. Maar er zijn ook zeldzame en veel voorkomende ziektes die we nog niet de baas zijn. Als we dat wel ambiëren, en dat doen we, moeten we continu investeren in innovatie in het algemeen, en personalised medicine in het bijzonder.

Door intensief samen te werken met gerenommeerde bedrijven als Philips bereiken we optimale resultaten voor de patiënt. Vanuit een afgescheiden silo creëer je geen maatschappelijke meerwaarde, vanuit samenwerking wel. Het is dan ook niet toevallig dat Philips per 1 augustus Paul Stoffels wil benoemen als commissaris. Stoffels is chief scientific officer bij Johnson & Johnson, waartoe het geneesmiddelenbedrijf Janssen behoort.

We focussen steeds meer op die brede samenwerking. ‘Tech en medicijnen’ is de titel van een serie podcasts op de site van BNR Nieuwsradio, waarin bevlogen hoogleraren vertellen over de mogelijkheden van bijvoorbeeld nanotechnologie, medische beeldvorming en big data voor geneesmiddelen. Daarmee kunnen we de patiënt steeds gerichter en beter op maat helpen.

Die podcasts, waarin Tom van ’t Hek deskundigen interviewt, zijn mogelijk gemaakt door de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen. Wij vinden het namelijk belangrijk dat Nederlanders weten hoeveel progressie er wordt gemaakt op het snijvlak van geneesmiddelenonderzoek en technologie. Dat inspireert, motiveert en geeft hoop. Van ’t Hek zou gerust eens bij Van Houten en Stoffels kunnen aankloppen. Daar zal hij voldoende expertise en visie aantreffen.

Paul Korte
voorzitter Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen

Podcasts in de serie ‘Tech en medicijnen’