pierrevanweperen

‘Ik red levens’

‘Ik red levens.’ Dat antwoordt Pierre van Weperen als mensen hem vragen wat voor werk hij doet. Hiermee wil hij de enorme waarde van de geneesmiddelensector laten zien. Dit schrijft hij in een blog op LinkedIn.

In zijn blog laat Van Weperen weten dat de geneesmiddelensector zich in de communicatie meer moet richten op de waarde van medicijnen, in plaats van alleen te vechten tegen beschuldigingen. Medicijnen redden levens, ze geven mensen een toekomst die zij tot voor kort niet hadden.

Sector trots
‘De eerste keer dat ik zei levens te redden voelde dat vreemd’ geeft Van Weperen aan. ‘Mensen kijken naar je voor meer informatie, maar dat is hét moment om te delen dat zonder insuline of COPD-medicatie veel mensen nog zouden sterven aan deze ziektes. Hoe meer je hier over spreekt, hoe vanzelfsprekender het wordt. Het helpt dat statistieken deze uitspraken bevestigen. Het klopt dat het de artsen zijn die patiënten behandelen, maar zij kunnen dit niet zonder de medicijnen, voorlichting en steun van de geneesmiddelensector. Daar mogen we als branche trots op zijn.’

Vereniging voorbeeld
In zijn blog noemt Van Weperen de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen als voorbeeld van veranderende communicatie. ‘Sinds de naamswijziging is er een nieuwe communicatielijn. De Vereniging reageert niet langer alleen defensief, maar toont ook proactief hoe belangrijk de geneesmiddelensector is voor de gezondheidszorg. Waarbij de Vereniging laat zien dat de uitgaven aan geneesmiddelen in Nederland de afgelopen tien jaar vrijwel stabiel zijn gebleven. En dat nieuwe medicijnen, voor onder meer zeldzame ziekten, steeds vaker levens redden.’