_RG82956 VERMELDEN FOTOGRAAF RUUD DE GRAAF (3)

‘Investeringsklimaat geneesmiddelen versterken door samenwerking’

Gerard Schouw, directeur van de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen, pleit donderdag in een bijlage in het Financieele Dagblad (FD) voor brede samenwerking bij investeringen in geneesmiddelenontwikkeling. PharmInvestHolland is daar nu volop mee bezig.

Vandaag verscheen in de Engelstalige bijlage ‘Life Sciences & Health’ bij het FD een artikel over het belang van samenwerken in het verbeteren van het investeringsklimaat voor R&D, productie en logistiek van geneesmiddelen in Nederland. In het artikel komen naast Gerard Schouw ook Paul Korte (algemeen directeur van Janssen) en André van de Sande (CEO van dienstverlenend bedrijf Xendo) aan het woord.

Goed bezig
‘Nederland is al goed bezig’, stelt Schouw. ‘Er zijn al verschillende grotere bedrijven die in Nederland zowel geneesmiddelen ontwikkelen als produceren, denk bijvoorbeeld aan MSD of Janssen. Als het gaat om R&D staat Janssen in de R&D top-30 lijst van bedrijven zelfs op de 4e plaats. We willen met PharmInvestHolland veel meer bedrijven én investeerders in deze sector naar Nederland halen.’

Werkgelegenheid
André van de Sande noemt PharmInvestHolland een uitstekend initiatief. ‘Want ook ik zie dat er veel beter samengewerkt kan worden om versnippering van de biotech sector te voorkomen. Ik ben al jaren pleitbezorger voor een betere samenwerking. Daarbij moet je over je persoonlijke belang heen kunnen stappen, om het grotere belang van de BV Nederland te dienen. Ik ben ervan overtuigd dat dit de juiste weg is. Door meer investeringen in deze sector zorgt PharmInvestHolland voor economische groei en werkgelegenheid. En je voorkomt dat talent wegloopt naar het buitenland.'

Samenwerken voor sneller resultaat
’Janssen heeft van alle biofarmaceutische bedrijven de grootste R&D capaciteit in Nederland met 900 medewerkers. We kijken uit naar samenwerking met andere bedrijven, binnen en buiten de farma,’ zegt Paul Korte van Janssen. Dat gebeurt nu ook al volop op het Leiden Bio Science Park. De vele bedrijven en instituten die daar gevestigd zijn, delen hun kennis zodat iedereen daar sterker van wordt. En soms werken concurrenten gewoon samen om sneller tot een doorbraak te komen, zoals bij het maken van vaccins tegen zeer besmettelijke ziektes als Ebola.

Onzekere uitkomst
Korte hoopt en verwacht dat PharmInvestHolland zorgt voor een versterking van het ecosysteem. ‘Goed kijken naar wat er is en wat nog mist in die lange keten van fundamenteel onderzoek naar een veilig en werkzaam medicijn.’ Hij stelt dat het in deze branche draait om innovatie en dus over risico. ‘Het is investeren in programma’s waarvan de uitkomst niet zeker is. Goede octrooibescherming is nodig, anders begint niemand daar aan. Men moet voor ogen houden dat het de private sector is die eigenlijk de publieke opdracht voor geneesmiddelenontwikkeling vervult.’

PharmInvestHolland
Partners van PharmInvestHolland zijn het Ministerie van Economische Zaken en Milieu, het Netherlands Foreign Investment Agency (NFIA), Health~Holland, VNO-NCW, AmCham (de Amerikaanse Kamer van Koophandel), Lygature, HollandBIO en de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen. De partners stelden onder andere een bidbook samen voor de promotie van Nederland als vestigingsland voor geneesmiddelenbedrijven.

Digitaal artikel Improving drug development by working together

Bidbook The Netherlands: Europe's most attractive and innovative biopharmaceutical industry environment

PharmInvestHolland