Dwanglicenties BASE_WIDE_29

Overlevingskansen borstkankerpatiënten vergelijkbaar met andere Europese landen

De overleving van de Nederlandse borstkankerpatiënten is vergelijkbaar met de andere Europese landen. Dit blijkt volgens een nieuwsbericht van het LUMC uit Leids onderzoek.

'Wel krijgen patiënten hier minder hormoontherapie als ze een kleine tumor zonder uitzaaiingen naar de lymfeklieren hebben', aldus LUMC-onderzoeker Marloes Derks. 'Een reden is dat deze patiënten over het algemeen een goede prognose hebben. Dan heeft hormoontherapie maar een beperkte toegevoegde waarde.'

Vergelijkende studie
Het gaat om een grote datastudie uitgevoerd door de European Registry of Cancer Care (EURECCA), waarbij de gegevens van 236.000 borstkankerpatiënten uit vijf verschillende landen – namelijk Nederland, Engeland, Polen, België en Ierland – zijn vergeleken. Alle patiënten waren ouder dan 70 jaar en hun borstkanker was niet uitgezaaid. Het onderzoek is gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift British Journal of Cancer. Vervolgens is het opgepakt door de Britse pers vanwege gesignaleerde slechtere overlevingskansen voor Engelse borstkankerpatiënt.

Vijfjaarsoverleving
In de MedicijnMonitor 2018, uitgave van de Vereniging Innovatieve Genesmiddelen, verschenen cijfers over borstkanker in Nederland. In 2016 werd bij ruim 14.500 Nederlanders borstkanker vastgesteld. De vijfjaarsoverleving is sinds 1996 gestegen met zes procent naar 88 procent.

LUMC

MedicijnMonitor 2018

Klik op de illustratie voor ene vergroting

Borstkanker-2520x1500-RGB-DEF-18042601