2018-06-12 Hans Schikan

Schikan: ‘Biotechwereld aan vooravond gouden eeuw’

Hans Schikan, waarnemend boegbeeld Topsector Life Sciences & Healthcare, reisde vorige week als delegatieleider af naar Boston voor een bezoek aan de BIO International Convention. Hij kijkt vol ambitie vooruit: ‘Nederland kan het nieuwe Boston worden.’

Gevraagd naar zijn ervaring tijdens de reis naar Boston, vertelt Hans Schikan met enthousiasme. ‘Boston is echt de Champions League van de biotech scene’, zegt Schikan. ‘Het klimaat voor biotechbedrijven is hier fantastisch en een voorbeeld voor de rest van de wereld.’ De 2018 BIO Convention bood bezoekers de mogelijkheid om een kijkje in de keuken te nemen bij verschillende bedrijven en instellingen. Boston is echt de leading life sciences hub van de wereld.’

Revolutionaire behandelmogelijkheden
De bedrijfsbezoeken boden de Nederlandse delegatie, waar namens de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen ook senior beleidsadviseur Peter Bertens en plaatsvervangend directeur Ida Haisma aan deelnamen, veel inspiratie. ‘Wat mij vooral is bijgebleven, is het enorme aantal nieuwe kandidaatgeneesmiddelen op het gebied van gentherapie en precision medicine dat in de pijplijn zit’, aldus Schikan. ‘Bedrijven boeken momenteel een wetenschappelijke vooruitgang die zijn weerga niet kent. Ik verwacht dat we patiënten hiermee over een aantal jaren nieuwe, revolutionaire behandelmogelijkheden kunnen bieden.’

Ziektebeelden verdwijnen
Hans Schikan durft zelfs verder te kijken. ‘In Boston waren we in laboratoria waar baanbrekend onderzoek wordt verricht op het gebied van genetische aandoeningen’ zegt hij. ‘Doordat we steeds meer inzicht krijgen in het humane genoom en hoe hierin fouten kunnen ontstaan, kunnen we steeds beter correcties doorvoeren in dna of rna. Dit zijn macromoleculen waarin erfelijke eigenschappen zijn vastgelegd. Hierdoor kunnen we bij heel veel ziektebeelden patiënten daadwerkelijk gaan genezen. Sommige ziektebeelden zullen straks gewoon verdwijnen.’ Met een gezonde dosis optimisme: ‘Ik denk dat we aan de vooravond staan van een gouden eeuw in de biotechnologie.’

Aantrekkelijk vestigingsland
Hoogtepunt van de trip naar Boston waren volgens Schikan de woorden van Travis McCready, directeur van het Massachussetts Life Sciences Center, dat de lokale life sciences hub faciliteert. Volgens McCready heeft Nederland, net als Boston, alle ingrediënten in huis om een top biotech ecosysteem te realiseren. ‘McCready roemde onze bedrijven, topuniversiteiten, academische ziekenhuizen en onderzoeksinstituten, het aanwezige wetenschappelijk talent en onze actieve overheid die life sciences faciliteert. Daar komt nog bovenop dat de Europese geneesmiddelenautoriteit EMA zich vanaf maart 2019 in Nederland zal vestigen. Als een partij van die statuur zo’n groot vertrouwen in Nederland heeft als aantrekkelijk vestigingsland voor biotechbedrijven, dan zijn we op de goede weg.’

Topsector Life Sciences & Health