Digitalisering BASE_SMALL_30

Overlevingskansen voorspellen

In de zorg neemt data-analyse om ziekten of ziekteverloop te voorspellen een vlucht. Zo zijn volgens NRC vijf grote ziekenhuizen in Nederland bezig met het voorspellen van de overlevingskans op de intensive care.

Daarvoor gebruiken de ziekenhuizen onder meer data over de ziekte van de patiënt en het presteren van zijn of haar organen. Met interviews met artsen en later ook patiënten en familieleden wordt onderzocht hoe deze data-analyse het best kan worden geïntroduceerd op de werkvloer. Het is een project van het AMC en OLVG in Amsterdam, het UMC Utrecht, het St. Antonius Ziekenhuis in Nieuwegein en het UMC Groningen.

Medische brein-team
Het voorspellen van gezondheid heeft ook de aandacht van grote techbedrijven. Het ‘medische brein’-team van Google werkt aan voorspellingen op basis van medische dossiers. Daarbij proberen ze zo accuraat mogelijk te voorspellen hoe lang patiënten in een ziekenhuis moeten blijven en wat hun kans op overlijden is.