value based healthcare BASE_WIDE_44

Regionale ziekenhuizen voeren waardegedreven zorg in

De regionale ziekenhuizen zetten waardegedreven zorgprojecten op samen met hun ketenpartners in de regio. Als eerste richten ze zich op darmkanker en heupfracturen, meldt Zorgvisie.

Het doel is om binnen het verband van de SAZ een benchmark op te zetten van uitkomsten en kosten waaraan de individuele ziekenhuizen en uiteindelijk hun partners zich kunnen spiegelen. SAZ-voorzitter Bert Kleinlugtenbeld: ‘Wij willen ons profileren met kwaliteitszorg in de regio.’

Laagdrempelig toegang
Partner Value2Health zorgt voor interactieve dashboards en aanvullende tools zodat de ziekenhuizen laagdrempelig toegang krijgen tot de benchmark informatie, die driemaandelijks wordt geactualiseerd. Maandelijks krijgen de ziekenhuizen een bericht met opvallende prestaties van het eigen ziekenhuis ten opzichte van de andere deelnemende ziekenhuizen en de vorige periode. Uitbreiding naar de keten vindt later plaats, omdat de ziekenhuizen nog moeten uitzoeken welke data in dat geval relevant zijn.