Patiântenorganisaties

Zorginstituut gaat burgers raadplegen over basispakket

Welke medicijnen moeten worden vergoed en welke niet? Dat is een vraag waar experts van het Zorginstituut vanaf volgend jaar de hulp inschakelen van burgers. Nieuwsuur berichtte er dinsdagavond over.

Het besluit om de burger te betrekken bij de pakketkeuze volgt op een experiment met een burgerforum bij het Radboudumc, dat recent werd afgerond. Daarbij gingen 24 Nederlanders, met verschillende achtergronden, gedurende drie weekenden met elkaar in gesprek over concrete casussen en dilemma's.

Tweevoudige werking
Moet je bijvoorbeeld opereren op hoge leeftijd? En hoe zit het met prijzige medicijnen? ‘Het blijkt dat burgers zich daar heel goed over kunnen uitspreken en ook aanbevelingen kunnen doen’, zegt Rob Baltussen, hoogleraar gezondheidseconomie aan het Radboudumc en initiatiefnemer van het forum. Het betrekken van burgers heeft volgens hem een tweevoudige werking: ‘Aan de ene kant kan het helpen om beter beleid te maken, aan de andere kant kan het er ook voor zorgen dat burgers beter begrijpen waarom bepaalde beslissingen moeten worden genomen en dat die heel complex zijn.’

Goede afwegingen
Is het verstandig burgers over dit soort ingewikkelde zaken te laten meepraten? Bestuursvoorzitter Arnold Moerkamp van het Zorginstituut vindt van wel: ‘Als je ze goede begeleiding geeft en mensen er geconcentreerd mee aan de slag gaan, dan kunnen ze heel goede afwegingen maken. Het gaat met name over hun waarden, wat zij rechtvaardig vinden.’ Moerkamp gaf in Nieuwsuur geen garanties dat het Zorginstituut elke conclusie van het burgerforum zal overnemen. ‘Maar als burgers heel duidelijke aanbevelingen doen, moeten we natuurlijk wel echt goede argumenten hebben om hun mening naast ons neer te leggen. We vragen dit advies niet voor niets.’