Geneesmiddelentekorten

Vereniging: ‘Ruimere preferentie dringt tekorten terug’

Het is voor patiënten belangrijk dat verzekeraars meer dan één geneesmiddel voor een bepaalde aandoening gaan vergoeden. Dat is vooral nodig als er regelmatig een tekort aan dat middel ontstaat, stelt de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen.

11 sep 2018

De Vereniging maakt zich grote zorgen om de gevolgen van het huidige preferentiebeleid voor de patiënt.

Oorzaken
Tekorten zijn een wereldwijd probleem en kennen diverse oorzaken. Een tekort kan ontstaan door een probleem bij de levering of de productie van het geneesmiddel. Ook bleek uit recent onderzoek van bureau Berenschot dat tekorten relatief vaker voorkomen bij preferente geneesmiddelen. Dit verklaart waarom in Nederland vaker te maken heeft met medicijntekorten dan andere Europese landen.

Onderzoek Berenschot
In maart 2018 presenteerde adviesbureau Berenschot het rapport over de effecten van het preferentiebeleid van zorgverzekeraars op de beschikbaarheid van geneesmiddelen. Dit onderzoek is uitgevoerd in opdracht van de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen, apothekerskoepel KNMP en Bogin. De belangrijkste conclusies en aanbevelingen leest u hier.

Animatie tekorten

Bericht ‘Schouw deelt zorgen tekorten’