podcasts

Henk-Jan Guchelaar: ‘We leven in een fantastische tijd’

‘Als ik naar de hedendaagse ontwikkelingen in de zorg en technologie kijk, dan denk ik dat we in een fantastische tijd leven.’ Dat zegt Henk-Jan Guchelaar, hoogleraar klinische farmacie aan het LUMC, in de nieuwste BNR-podcast over Tech & Medicijnen.

De hoogleraar zegt in de podcast dat Nederland geweldig voorop loopt op het gebied van personalised medicine. ‘We verzamelen gegevens over het vermogen van mensen om geneesmiddelen af te breken in een nationale database', zegt Guchelaar. 'Alle dokters en apotheken maken gebruik van deze database. Als het profiel van de patiënt bekend is en dit staat in het patiëntendossier, dan kan de arts of de apotheek daar bij het voorschrijven en leveren van een geneesmiddel rekening mee houden.'

Personalised medicine
Guchelaar constateert dat geneesmiddelenbedrijven de afgelopen jaren steeds actiever bijdragen aan de ontwikkeling van personalised medicine. ‘Vroeger gingen fabrikanten er vanuit dat één blockbuster werkzaam zou zijn bij alle patiënten met een bepaalde klacht. Die gedachte blijkt inmiddels niet waar te zijn. We zijn nu in een andere tijd aangeland. Bij de ontwikkeling van een medicijn tegen een tumor kijken farmaceutische bedrijven al in de vroege fase wat er op dna-niveau mis is met de tumor. Op die manier kunnen zij heel doelgericht een medicijn ontwikkelen.’

Advies minister
‘Als ik naar de hedendaagse ontwikkelingen in de zorg en technologie kijk, dan denk ik dat we in een fantastische tijd leven’, zegt Guchelaar. ‘Er komen allemaal nieuwe geneesmiddelen en behandelmogelijkheden aan. De vraag die ik aan minister Bruins voor Medische Zorg zou willen stellen, is: Hoe kun je er als minister en als overheid voor zorgen dat al die mooie, nieuwe mogelijkheden snel beschikbaar komen voor de patiënt? Want daar doen we het uiteindelijk allemaal voor. Ik vind dat we de discussie over nieuwe medicijnen niet moeten laten domineren door het geld.’

BNR-podcasts
Het interview met Henk-Jan Guchelaar maakt deel uit van de serie podcasts ‘Tech en medicijnen’ op BNR Nieuwsradio. In deze serie interviewt presentator Tom van ’t Hek boeiende sprekers uit de zorg over geneesmiddelen en medische technologie, zoals slimme pillen, politiek, big data, gentherapie en immunotherapie. De podcasts worden mogelijk gemaakt door de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen. De Vereniging vindt het belangrijk om medische deskundigen aan het woord te laten over de nieuwste medische innovaties.

Podcast Henk-Jan Guchelaar

Serie BNR-podcasts