reinafoppen-uitsnede

Reina Foppen op FIGON dagen over betekenis medicijnen

Reina Foppen van de Hiv Vereniging sprak 2 oktober tijdens de FIGON Dutch Medicines Days over haar leven met hiv. Dankzij versnelde toelating in 1996 van de combinatietherapieën tegen hiv leidt ze nu een actief bestaan en kreeg ze een gezonde dochter.

De Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen is een van de sponsoren van de jaarlijkse Dutch Medicines Days. Namens de Vereniging verzorgde Shanna Ferdinandus, projectleider en adviseur PharmInvestHolland, een sessie over werken in de sector.

Werk geneesmiddelensector
Reina Foppen ging in haar bijdrage in op de vraag wat medicijnen voor haarzelf als patiënt betekenen. Young professionals van Astellas, CSL Bering en Amgen, allen lid van de Vereniging, vertelden over hun werk en loopbaanmogelijkheden in de geneesmiddelensector. In een speeddate sessie konden bezoekers de young professionals bevragen over hun ervaringen in uiteenlopende functies.

Slechte vooruitzichten
Toen Reina Foppen eind jaren tachtig in Spanje de diagnose hiv kreeg, waren de vooruitzichten ronduit slecht. Haar vriend Sebastián was bij de diagnose in 1989 al ernstig ziek. Foppen kreeg een prognose van - men nam destijds aan - vijf jaar. Nadat Sebastián in 1990 overleed, kwam ze terug naar Nederland. De internist hield haar goed in de gaten en het ging redelijk goed. Maar met de jaren daalden de aantallen CD4-cellen, ze kreeg last van allerlei infecties, werd steeds vermoeider en ze begon aan medicijnen.

Toelating combinatietherapie
In 1996 liet minister Borst van VWS de combinatietherapie versneld toe. Aanvankelijk had Foppen veel last van bijwerkingen, maar de nieuwe medicijnen werden steeds beter, en ze kreeg minder bijwerkingen. Reina Foppen durfde weer haar leven op te pakken, kreeg een internationale baan en op een leeftijd van 41 jaar beviel ze van een gezonde dochter.

Prix Galien
Als onderdeel van de FIGON Dutch Medicines Days worden op 2 oktober 's avonds de Pharmaceutical Award, de MedTech Award en de Research Award uitgereikt. Deze drie categorieën prijzen maken deel uit van de Prix Galien Nederland. Deze prestigieuze prijs wordt dit jaar voor de 25e maal toegekend.

De afgelopen weken presenteerde de Vereniging in deze nieuwsbrief de kandidaten en genomineerden voor de verschillende Awards. Woensdag 3 oktober maakt de Vereniging de winnaars bekend in een speciale editie van de nieuwsbrief.

FIGON Dutch Medicine Days

Prix Galien