Access to Medicine Index nader bekeken

GSK is voor de zesde keer op rij koploper in de Access to Medicine Index, die vorige week verscheen. Takeda was de snelste stijger in deze ranglijst, door van een vijftiende naar een vijfde plek te stijgen. Waar hebben zij de mooie posities aan te danken?

27 nov 2018

De Acces to Medicine Index legt elke twee jaar de twintig grootste geneesmiddelenbedrijven langs de meetlat, op zeven belangrijke onderdelen. De index kijkt naar: management, wet- en regelgeving, prijsstelling, patenten, capaciteitsopbouw en donaties. Alle criteria zijn gerelateerd aan de toegang tot geneesmiddelen in relatief arme landen. In de nieuwe ranglijst ziet de top vijf er als volgt uit: GSK, Novartis, Johnson & Johnson, Merck KGaA en Takeda.

Zesde keer
‘Wij zijn er trots op dat we voor de zesde keer op rij bovenaan staan in de Access to Medicine Index’, zegt Daan Gijbels, GSK general manager Benelux. ‘Wij maken vaccins en geneesmiddelen om levens te redden en de kwaliteit van levens te verhogen. Niet alleen in het westen, maar ook in de landen waar toegang tot gezondheidszorg niet vanzelfsprekend is. We hopen hieraan nog lang te kunnen bijdragen.’

Consistent
GSK heeft een consistent onderzoeks- en ontwikkelingsprogramma naar geneesmiddelen tegen aandoeningen waaraan de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) een hoge prioriteit toekent. Denk hierbij aan ziektes als malaria, hiv en tuberculose. GSK scoort ook goed door een toegankelijke prijsstelling voor patiënten in ontwikkelingslanden. Daarnaast scoort GSK het hoogst op het gebied van capaciteitsopbouw, oftewel het versterken van gezondheidszorgsystemen in arme landen. GSK stimuleert zijn management goed om de toegang tot geneesmiddelen en vaccins hoog op de agenda te houden, volgens de index.

Capaciteitsopbouw

Takeda is een opvallende stijger in de ranglijst. Een positieve beoordeling was er onder meer voor de capaciteitsopbouw van deze farmaceut in armere landen, met een focus op versterking van het lokale gezondheidssysteem. Ook de Cancer Alliance, een door Takeda geleid initiatief in de Sub-Sahara regio in Afrika, oogstte waardering. Een Employee Fellowship Program van Takeda, waarbij medewerkers hun kennis en vaardigheden gericht overdragen aan de lokale bevolking, kreeg een notering als Industry Best Practice.

‘Juiste weg’

De strategie van Takeda is erop gericht om gezondheidssystemen te versterken in regio’s als Zuid-Oost Azië, Midden-Amerika en de Sub-Sahara. Het geneesmiddelenbedrijf zet zich ook in voor de wereldwijde toegankelijkheid van vaccins. ‘Los van de erkenning van buitenaf zijn we heel tevreden over deze uitkomst’, zegt Aarnoud Overkamp, general manager van Takeda Nederland. ‘Wij zijn en blijven zeer toegewijd om de patiënt centraal te stellen bij alles wat we doen. Dit is de juiste weg, geloven wij.’

Bericht GSK

Bericht Takeda