Bexit.JPG

Geneesmiddelenbedrijven bereiden voor op ‘no-deal’ Brexit

De leden van de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen bereiden zich voor op het Brexit-scenario dat voor patiënten het meest nadelig uitpakt: de ‘no-deal’ Brexit.

‘Onze leden zijn al sinds het Britse referendum in 2016 bezig met de voorbereiding op de Brexit’, zegt Fons Cazius, beleidsadviseur bij de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen. ‘Ze gaan uit van het slechtste scenario voor de patiënt, om het zekere voor het onzekere te nemen. Toegankelijkheid van medicijnen voor alle patiënten, zowel op het Europese vasteland als in Groot-Brittannië, heeft daarbij de hoogste prioriteit.’

Speciale aandacht
Die voorbereiding bestaat onder meer uit het aanleggen van extra medicijnvoorraden, waar nodig en mogelijk. Dat gebeurt zowel in Groot-Brittannië als op het Europese vasteland. Als de Britten voor 29 maart 2019 geen goede overeenkomst sluiten met de Europese Unie, wordt het vrij verkeer van goederen daarna namelijk lastiger.

Complexe geneesmiddelen krijgen speciale aandacht. Farmaceuten die hun productie en het testen van deze middelen voor een belangrijk deel in Groot-Brittannië uitvoeren, verplaatsen die activiteiten waar nodig en mogelijk naar het Europese vasteland.

Er is ook aandacht voor medische hulpmiddelen, die vaak in combinatie met een geneesmiddel worden verstrekt. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om doseerdopjes of injectiespuiten. De import en export van dergelijke hulpmiddelen wordt bij een ‘no-deal’ namelijk ook lastiger.

Brief minister
Minister Bruins van VWS liet eind vorig jaar in een Kamerbrief weten dat hij een reeks aan maatregelen in gang heeft gezet om de gezondheidszorg in Nederland voor te bereiden op een ‘no deal’. Hij doelt onder meer op voorlichting aan zorgpartijen, maar ook op meer capaciteit bij de Inspectie voor Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) en het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen (CBG).

Adviesbureau EY maakte in opdracht van VWS een analyse van de consequenties van een ‘no-deal’ voor geneesmiddelen en medische hulpmiddelen. Die analyse staat als bijlage onder de brief van de minister.

Efpia over Brexit

Brief minister Bruins