2017-04-10 Europese vlag

EFPIA teleurgesteld over bezuiniging op EU4Health

28 jul 2020

De nieuwe Europese meerjarenbegroting is een groot verlies voor onderzoek en innovatie, vinden universiteiten, academische medische centra en onderzoeksinstituten. Ook geneesmiddelenbedrijven zijn teleurgesteld over de bezuinigingen op EU4Health.

‘De verwoestende effecten van COVID-19 op mensen en samenlevingen onderstrepen dat investeringen in ons gezondheidssysteem van vitaal belang zijn om toekomstige gezondheidscrises te voorkomen en een gezonder en veerkrachtiger Europa voor iedereen op te bouwen’, laat EFPIA weten in een eerste reactie op de nieuwe Europese begroting. ‘Daarom zijn we teleurgesteld dat de Europese Raad het budget voor het EU4Health drastisch heeft verlaagd.’

Ambities
De Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen had op meer gehoopt. ‘Eurocommissaris Kyriakides heeft de ambitie uitgesproken om de Europa wereldwijd voorop de laten lopen op het terrein van onderzoek en ontwikkeling in gezondheidszorg’, zegt Gerard Schouw, directeur VIG. ‘Om daar te komen, moet er ook een budget zijn waar die ambitie uit spreekt.’

Digital Health Marshall Plan
EFPIA pleit voor het stimuleren van digitale gezondheidszorg met het overgebleven budget: ‘Europa heeft een Digital Health Marshall Plan nodig. We vragen de EU en zijn lidstaten te investeren in een gezamenlijke digitale gezondheidsinfrastructuur die niet alleen de veerkracht van de Europese gezondheidsstelsels versterkt en patiëntgerichte zorg mogelijk maakt, maar ook een infrastructuur creëert voor onderzoek en innovatie in Europa in de 21e eeuw.’

Reactie EU Health Coalition
De EU Health Coalition bestaande uit geneesmiddelenbedrijven, patiëntenorganisaties en medische organisaties hebben regeringsleiders opgeroepen het budget voor gezondheidszorg en onderzoek uit te breiden. De coalitie vindt dat samenlevingen beter voorbereid moeten zijn op toekomstige gezondheidsdreigingen en de impact van een ouder wordende bevolking.

Reactie wetenschap
Ook de Nederlandse Federatie van Universitair Medische Centra (NFU), de Vereniging van Universiteiten (VSNU) en Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW) zijn ‘diep teleurgesteld’ in de nieuwe begroting. ‘Hoe willen we de uitdagingen die over ons heen buitelen, zoals de COVID-19 pandemie, de digitale samenleving en een groene transitie met economisch herstel, gaan oplossen zonder extra budget voor fundamenteel onderzoek en innovatie?’, schrijven de drie verenigingen.

Statement EFPIA