corona-covid-19 wereldbol gekocht iStock

Enorme vooruitgang: al 51 coronavaccins in klinische fase

Op 2 december waren er volgens de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) 214 vaccins tegen het coronavirus in ontwikkeling. Daarvan worden er al 51 getest op mensen, in klinisch onderzoek. De andere 163 zitten nog in de preklinische fase.

8 dec 2020

Tien kandidaat-vaccins bevinden zich in de klinische fase 3. In fase 3-onderzoek worden kandidaat-geneesmiddelen op grootschalige wijze getest. Hierbij zijn duizenden patiënten betrokken in ziekenhuizen over de hele wereld. In de derde fase verzamelen onderzoekers statistische gegevens over de veiligheid en werkzaamheid van het kandidaat-medicijn.

Trots
‘Het opschalen van de ontwikkeling en productie van vaccins gaat in een razend tempo. Dat is fantastisch nieuws en een belangrijke stap om snel uit de COVID-19 pandemie te komen’, zegt Gerard Schouw, directeur Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen (VIG). ‘Onze leden werken 24/7 aan de ontwikkeling van een veilig en effectief COVID-19 vaccin. Ik ben er trots op dat er nu al meerdere bedrijven die lid zijn van de VIG, zoals Pfizer, AstraZeneca en Janssen, behoren tot de kopgroep.’

Leden VIG
Vorige week diende Pfizer/BioNTech een officiële aanvraag in voor markttoelating bij de het Europees Medicijnagentschap (EMA) voor zijn mRNA-vaccin. Ook het Amerikaanse Moderna deed een aanvraag bij de EMA. De Europese toezichthouder verwacht in het beste scenario binnen enkele weken met een advies te kunnen komen, als de ingediende gegevens solide en volledig genoeg zijn.

GSK
GSK werkt aan meerdere kandidaat-vaccins. De samenwerking met Medicago is het verst; de twee bedrijven geven aan dat hun kandidaat-vaccin klaar is om fase 3 van de ontwikkeling in te gaan. De resultaten van deze fase worden verwacht voor het einde van het jaar. GSK werkt verder onder meer samen met Sanofi Pasteur en Clover Biopharmaceuticals aan de ontwikkeling van andere kandidaat-vaccins.

Lilly
De FDA heeft maandag noodtoestemming (Emergency Use Authorization, EUA) afgegeven voor een antilichaamtherapie van Lilly voor de behandeling van COVID-19.

Gilead
Virusremmer remdesivir van geneesmiddelenbedrijf Gilead is, als eerste medicijn tegen COVID-19, onder voorwaarden goedgekeurd door de Europese Commissie.

WHO-overzicht van 2 december

Q&A over vaccins