Actueel

Overzicht van nieuwsberichten, blogs, interviews en actuele thema's binnen de geneesmiddelensector

19 artikelen gevonden
Filter op:

Position paper ‘Betere inzet medicijnen beperkt arbeidstekort zorg’

13-01-2023

De toegankelijkheid van de zorg in Nederland staat zwaar onder druk, daarom debatteert de Tweede Kamer op 18 januari 2023 over het arbeidsmarktbeleid in de zorg. De vergrijzing zorgt ervoor dat de vraag naar zorg stijgt, terwijl er steeds minder mensen zijn die zorg verlenen. Geneesmiddelenbedrijven weten als geen ander hoe effectiever gebruik van geneesmiddelen een belangrijke bijdrage kan leveren aan het oplossen van de personeelstekorten in de zorg. In het position paper ‘Betere inzet medicijnen beperkt arbeidstekort zorg’ schetst de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen hoe geneesmiddelen en de geneesmiddelensector hieraan kunnen bijdragen.

Whitepaper Nederland als Europese medicijnhub

21-11-2022

In het whitepaper ‘Nederland als Europese medicijnhub; publiek-private samenwerking in de polder’ worden verschillende stakeholders in het ecosysteem gevraagd naar hun visie op de positie van Nederland als toonaangevend land op het gebied van geneesmiddelenontwikkeling. In een aantal rondetafelbijeenkomsten begin 2023 worden de dilemma’s en uitdagingen besproken met als doel de ontwikkeling van een nationaal innovatief ecosysteem een boost te geven.

Whitepaper Zorg

15-11-2022

Uit onderzoek blijkt dat 45% van de zorg die nu in ziekenhuizen verleend wordt naar huis verplaatst kan worden. Goed nieuws voor de patiënten, omdat zorg thuis betekent dat patiënten sneller het normale leven weer kunnen oppakken. In dit whitepaper worden verschillende aanpakken verkend. In de volgende stakeholder-bijeenkomst van de Care Coalition op 31 januari 2023 worden oplossingsrichtingen ten aanzien van de verschillende dilemma’s verkend. In de volgende versie van dit whitepaper worden deze oplossingen meegenomen en gedeeld met alle relevante stakeholders. De Care Coalition gaat daarna aan de slag om de conclusies en aanbevelingen zoveel mogelijk te implementeren.

Factsheet Medische Richtlijnen

15-07-2022

Om patiënten toegang te geven tot alle mogelijke innovaties is tijdige verwerking van kennis in medische richtlijnen van belang, zodat artsen deze innovaties ook kunnen toepassen. In een factsheet heeft de Vereniging Innovatieve Geneesmiddelen feiten en cijfers over medische richtlijnen in Nederland verzameld.